Czy wiesz co kupuje od ciebie twój klient?

Czy wiesz co kupuje od ciebie twój klient?

Czy wiesz co kupuje od ciebie twój klient?
autorem artykułu jest Kornelia Przedworska

Czy to możliwe, aby oferowany przez ciebie produkt, byÅ‚ inaczej postrzegany przez twojego klienta? Tak! Dzieje siÄ™ tak dlatego, że klient postrzega twój produkt jako narzÄ™dzie zaspokojenia swoich potrzeb. W praktyce każdy zakup jakiegokolwiek dobra jest poprzedzony odczuwaniem chÄ™ci jego nabycia czyli – potrzebÄ….

Potrzeba to uzmysłowiony brak czegoś, co w danej chwili wydaje nam się niezmiernie ważne. Takie odczucie powoduje w nas dysonans, a więc potrafimy stwierdzić, że gdybyśmy ową potrzebę zaspokoili byłoby nam po prostu lepiej.

Jeden produkt może zaspakajać kilka potrzeb niezależnie. Dajmy na to telefon komórkowy. Zastanów się czym jest dla ciebie coś, bez czego miliony Polaków czułoby się jak bez ręki.
Na pewno telefon komórkowy jest narzÄ™dziem komunikacji (1). Zaspakaja wiÄ™c potrzebÄ™ szybkiego skomunikowania siÄ™ z kimÅ›. Musisz komuÅ› szybko przekazać istotnÄ… informacjÄ™ – pojawia siÄ™ dysonans, niezadowolenie, ponieważ odczuwasz niezaspokojonÄ… potrzebÄ™ – siÄ™gasz po telefon komórkowy, czyli dobro które ma potrzebÄ™ zaspokoić – dzwonisz, redukujesz dysonans, jesteÅ› zadowolony.
Ale czy to jedyna korzyść z posiadania komórki? Oczywiście, że nie!

PomijajÄ…c różne funkcje, które komórka posiada, a wiÄ™c aparat, kamera, GPRS, TV nawet, komórka jest też swego rodzaju symbolem. Symbolem prestiżu, wyczucia, chÄ™ci wyróżnienia siÄ™, „bycia na topie” jeÅ›li chodzi o nowinki techniczne (2). Przyznaj siÄ™ ile razy zerkaÅ‚eÅ› do salonu sprzedaży telefonów komórkowych, żeby po prostu przyjrzeć siÄ™ nowym modelom? Ile razy porównywaÅ‚eÅ› swój model z modelami znajomych? JeÅ›li jesteÅ› posiadaczem tzw. „wypasionej” komórki, przypomnij sobie co czuÅ‚eÅ›, jak Twoi znajomi wzdychali na sam jej widok? MiÅ‚e uczucie prawda?

Mamy zatem jeden telefon a dwie funkcje. Całkiem odmienne. Ale jeśli sam masz salon sprzedaży telefonów z powodzeniem możesz je wykorzystać! Ludzie są różni. Tak jak jednym wystarczy najprostszy model telefonu, ponieważ komórki używają wyłącznie do dzwonienia, ewentualnie wysyłania sms-a.... no, może też jako budzik. Inni widzą w komórce nieograniczone funkcje, które daje. Filmują wszystko co się rusza. Fotografują piratów drogowych lub swoje dzieci na huśtawce, słuchają muzyki. Jeszcze inni czują potrzebę posiadania markowego sprzętu najwyższej klasy. Ci ostatni zwykle rzadko korzystają z wszystkich funkcji telefonu. Ale mają to coś co ich wyróżnia!

Ważne, abyś sprzedając swój produkt wiedział wszystko o potrzebach jakie zaspakaja. Zarówno o tych, które jednoznacznie wynikają z funkcji jakie ten przedmiot spełnia, jak i o tych, które przypisują mu sami użytkujący. Co więcej miej świadomość i pamiętaj o tym, że niekoniecznie tym samym jest dla ciebie twój produkt (czy go używasz czy nie), czym jest on dla twojego klienta.


--
Autorka artykułu jest specjalistą ds. marketingu MŚP.
Zajmuje siÄ™ doradztwem biznesowym, szkoleniami i badaniami marketingowymi.
Jest twórcą serwisu marketingowego dla małych i średnich firm: http://www.marketing.go.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Jak sprzedać drogo i jednocześnie zadowolić klienta
Jesteśmy ludźmi, kochajmy się właśnie za to!!!
Właściwości i zastosowania
Amoniak i siarkowodór w wodzie pitnej.
Wpływ cukru i miodu na zdrowie człowieka